Passion Adventure

Passion Adventure
kuvaaja Riitu Kerola

perjantai 5. heinäkuuta 2013

Ennakkospekulaatio reitistä ja ratkaisun paikat

Kisa on nyt käynnissä...

Tiimit saivat kartat eilen yllättäen hyvissä ajoin. Startti on Muhoksen pesäpallostadionilta, mistä alkaa 2,5 h kestävä prologi. Prologi sisältää mm. rullaluistelua, uintia ja juoksua. Tässä kohtaa kilpailijat todennäköisesti tarvitsevat uimapatjoja ja räpylöitä, joten patjojen olisi hyvä olla valmiiksi pumpattuna.

Prologin jälkeen Seppälän boksereilla kannattaa heittää kuikkaa ja vaihtaa jalkaan pelkät pyöräilyhousut, sillä edessä on 8 tuntia kestävä ja miehillä 125 km pitkä maastopyöräosuus. Rasteja napsitaan mukavan polkuverkoston varrelta ja käydään kääntymässä Rokuan kansallispuistossa. Kovat maastopyöräilijät erottuvat tässä lajissa edukseen. Ja kova maastopyörävauhti on kisassa yksi ratkaisun avain.

Rokualta pyöräillään muutaman pikku mutkan kautta Tuppuun. Tupun kohdalta en kahta rastia löytänyt, joten tässä kohtaa otetaan todennäköisesti käyttöön map ö eli Tupun suunnistuskartta. Pahimmillaan tässä kohtaa alkaa olla hämärä, kärjellä ei onneksi. Miljoonan sääsken, raatokärpäsen, paarman ja hirvikärpäsen lisäksi Tupun suunnistusmaasto on vaikea ja päivälläkin on paikoin hämärää runsaan kasvuston vuoksi. Tässä kohtaa kilpailijat ovat väsyneitä ja nälkäisiä ja eteen tuleekin vaikea suunnistushaaste. Toinen ratkaisun paikka: haasteellinen suunnistus. Jarru pohjaan ja varmistellen sanoisin. Ylipäänsä seikkailukisassa rasti voi näyttää kartalla helpolta, mutta todellisuus voi olla jotain muuta. Rastit voivat olla piilossa hyvinkin seikkailullisissa paikoissa kuten kolmimetrisen betoniturbiinin sisällä.

Tämän jälkeen odottaa ensimmäinen huoltopaikka ja ruoka Tupussa. Kalevan arvion mukaan kärki on Tupussa klo 21. Pyörät jätetään huoltopaikalle ja matka jatkuu Muhosjokea meloa muutaman tunnin. Tässä kohtaa kisaa todennäköisesti useampi 240:stä kisailijasta nukahtaa kesken melomisen. Se ei ole niin vaarallista kuin kesken pyöräilyn nukahtaminen, mitä myös seikkailu-urheilijat harrastavat. Väsy siis painaa, sillä perusjannut ovat nyt yöunilla.

Muhosjoella meloessa ei voi eksyä kuin muutamiin makkaroihin, joten todennäköisesti pätkä on suht leppoisa. Vettä on joissa paljon, joten kanottiia ei ehkä joudu kantamaan paljonkaan. Meloessa ei pidä turtua hitaaseen matkavauhtiin vaan pitää muistaa pitää draivi yllä, sillä muuten kilpakumppanit karkaavat. Tasaista ja tehokasta puurtamista. Kolmas ratkaisun avain. Muista pitää vauhti yllä myös meloessa!

Kanootit jätetään Muhoksen lähettyville ja edessä on kanjoneerausta. Etukäteisspekulaationi osuivat oikeaan ja ratamestari on vienyt joka toisen rastin toiselle puolen äsken melottua Muhosjokea. Kilpailijat pääsevät uimaan ruskeassa liejujoessa kerta toisensa jälkeen. Tämä osuus on raskas ja märkä. Toivottavasti ei ole kovin kylmä. Tässä kohtaa aletaan jo punnita jyviä akanoista. Nyt aletaan mennä fysiikan lisäksi psyykkiselle puolelle. Neljäs ratkaisun avain: Kenen pää kestää ja kenen ei. Kuka sietää parhaiten poksahtelevia rakkoja varpaan kynsien alla ja kiloa hiekkaa pöksyjen sisällä.

Kilpailijat palaavat takaisin Tuppuun, missä he ottavat jälleen maastopyörät alleen. Kuivaa vaatetta päälle.  Pyöräillään jompaa kumpaa puolta Muhosjokoea kohti Muhosta ja napsitaan pari rastia. Sitten on edessä MARS-running. En tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta veikkaisin, että pyörän voi jättää johonkin paikkaan ja jatkaa matkaa jalan tai pyörää kantaen, sillä rastit vaikuttavat olevat keskellä jeeraa, mihin ei pyörällä pääse.  Viides ja viimeinen kisan käännekohta. Kilpailijat kuvittelevat olevansa jo kohta maalissa ja sitten eteen tulee todennäköisesti sitä Pohjois-Pohjalaista ihanuutta, risukkua, suota ja ojaa toisensa perään. Kruununa sitten pyörä olalla. Oujee.

Kisassa on myös useita tehtävärasteja, niin sanottuja questeja. Tehtävärasteilla pitää toimia ripeästi. Kantapään kautta on myös opittu, että aivoja ei ole syytä ripustaa narikkaan. Tässä vaiheessa kannattaa antaa pääsuunnistajan levätä ja joku muu on tehtävärastivastaava ja hoitaa ajattelemisen.

Sittenpä ollaankin jo viimeisen tehtävärastin jälkeen maalissa. 
Oi jospa oisin saanut olla mukana.. Oma suoritus on kuitenkin edessä huomenna, joten ajatukset sitten sinne.

-niina-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti