Passion Adventure

Passion Adventure
kuvaaja Riitu Kerola

maanantai 29. lokakuuta 2012

MuddyX 8th 14.10.2012 - Paluu "äitiyslomalta"

Jännittää ihan järjettömästi, varmaan enemmän kuin yksikään käymistäni 24 tunnin kisoista. Puolen vuoden lähes totaalinen tauko urheilussa saisi nyt päättyä tähän. Maastopyörällä on viimeisen vuoden aikana tullut ajettua tasan yhden kerran. Aamupäivän tunnuslauseeni kuuluu "Mua hermostuttaa!!!" Taidan mainita sen useamman kymmenen kertaa. Hermostuttaa siksi, että tiedän iltapäivän haasteiden olevan huomattavasti kovempia kuin tämänhetken kuntoni.

Kerään tavaraa reppuun: kyniä, jojo kilpailukortille, suklaapatukoita, päiväysvanhoja geelejä, puhelin vesitiiviiseen pussiin, kompassi... Aika paljon pitää kaivella muistin syövereitä, että palautuisi mieleen, mitä kaikkea sitä voi tarvita. Haen pyörän autotallista ja koitan muistella onkohan se ihan kunnossa... Kyllä, Samin huoltamana se on ainoa, jonka kuntoon voin tällä hetkellä luottaa.

Vielä viimeinen vauvan syöttö ennen lähtöä. Nyt saisi kotiväki pärjätä vauvan kanssa ensimmäistä kertaa yli syöntivälin (ja heti kerralla parinkin syöntivälin yli). Ja sitten menoksi! Ai niin, juomistahan siellä voi tarvita - äkkiä vielä juomapussi puolilleen urheilujuomaa.

Ajelen Sanginjoen leirikeskukseen ja matkan ajan jännitän, pysyykö karttateline mukana. Ainakin se peilistä katsoen mukavasti lepattaa tuulessa (laiskuus esti ruuvaamasta sitä irti...) Kun ilmoittautumiset on hoidettu alkaa karttojen jako - naisille ensin. Kiiruhdetaan kynien kanssa sisälle suunnittelemaan reittiä ja tehdään lopullinen päätös, että ajetaan Marjon kanssa kahdestaan. Pohditaan ääneen eri vaihtoehtoja ja niiden tuomia pistemääriä. "Nyt pitäis päättää jo!" sanoo lopulta Marjo ja kummallakin alkaa kynä käydä. Suunnitelma alkaa olla hyvällä mallilla, kun Seppo vielä paljastaa 10 pisteen arvoiset bonus-rastit. "Melkein matkan varrella ja samalla saadaan rasti 21" - sinne siis ensin! Loppumatkalle tehdään pikaisesti muutama vaihtoehtoinen suunnitelma ja sitten äkkiä pyörille.

Otetaan asemat ihan suosiolla takajoukoista - mammoilla ei nyt niin kiire ole. Startin jälkeen porukka hajaantuu aika nätisti oikealle ja vasemmalle ja sama tapahtuu vielä seuraavassakin risteyksessä. Eka rasti löytyy ja homma tuntuu lähteneen hyvin käyntiin. Bonusreitin karu totuus paljastuu kuitenkin heti alkuvaiheessa. Kamalan juurakkoista pientä polkua ja välillä todella liukkaita pitkospuita! Pitkoksilla ei uskalleta aluksi edes ajaa. Taitamme matkaa toisen naistiimin kanssa välillä taluttaen ja välillä polkien - tuskallisen hitaasti joka tapauksessa.

Rastin 61 jälkeen olemme sen verran hyvässä vauhdissa, että surautamme onnellisen tyytyväisinä ohi sen risteyksen, josta piti kääntyä kohti 53:a. No, ei se mitään, paikannetaan itsemme kartalta ja tehdään uusi suunnitelma. Kohta pitäisi kääntyä oikealle se "hyvä polku", jonka ratamestari oli karttaan lisännyt. Siis häh... ei siitä mitään polkua lähtenyt!?!? Onneksemme ohi kiitää joku joka osaa, ja saamme huomata seisovamme huuli pyöreänä juurikin siinä etsimämme "hyvän polun" risteyksessä. Rasti 53 pitäisi siis olla noin kilometrin päässä kumpareella juuri ennen oikealle lähtevää polkua. Ja seuraava virheemme on jäädä aivan liian aikaisin oikealle lähtevän polun luo etsiskelemään rastia. "Mutta pitäishän näin ison polun näkyä kartassa!" on tämänkertainen selityksemme.

Rastit 51 ja 71 löytyvät mallikkaasti. Jalat alkavat kuitenkin olla pään kanssa eri mieltä siitä, kuinka nopeasti kampia pitäisi pyörittää. Vauhti alkaa väkisin hidastua ja jalat tuntua kahdelta puupökkelöltä. Alan miettiä, onkohan minun viisasta lähteä enää Marjon mukana kauempana oleville rasteille. Nyt kun olisi jopa tarjolla helppo reitti tietä pitkin maaliin. Matkalla 91:lle tehdään pieni lisäsilmukka, kun jälleen tulkitaan väärin karttaan lisättyjä polkuja.

Nyt pitäisi ratkaista: Marjon kanssa kohti rastia 81 vai maalille päin? Jalat koittavat viestittää yläkertaan, ettei ole mitään järkeä enää lähteä kauemmas. Kello näyttää jo niin paljon, ettei edes ole varmuutta ehtiikö 81:llä käydä. Ja karttaa kun katsoo, niin lähempää maalia saisi helpommallakin pisteitä kerättyä. Päätös tulee viimeisessä risteyksessä: eihän tänne mitään pisteitä olla tultu keräämään vaan polkemaan, eteenpäin siis!

Reitti muuttuu turvesuon kohdalla kunnon mutavelliksi. Voimat alkavat olla niin vähissä, etten enää jaksa polkea upottavimpia paikkoja yli, vaan joudun pahimmat kohdat tarpomaan lällyssä. Kun viimein päästään tielle, katson kelloa ja totean ettei minulla ole enää aikataulun puitteissa asiaa eteenpäin, koska en pysty yhtään kiristämään vauhtia. Marjolla riittää vielä voimia ja hän jatkaa eteenpäin. Käännyn takaisin ylittämään samaisen mutavelliin uudelleen ilman pisteen pistettä tuosta ilosta, mikä saa minua kaikessa hulluudessaan jo vähän naurattamaan.

Rastille 31 mennessä pitää alittaa puomi. Pyörän päältä noustessani takareisi kramppaa ja joudun sitä hetken aikaa venyttämään. Rastia ei näy ensimmäisillä sorakasoilla. Se on siis tuolla kauempana. Kello käy, jalat eivät tottele enää yhtään ja väsymys sumentaa jo ajattelukykyä, joten päätän vain jatkaa maaliin. Olihan raskasta!!! Kivaa oli, mutta huomattavasti kivempaa on olla paremmassa kunnossa! Ja se on todellakin aikomukseni!!!

- Kirsi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti