Vuosi 1989: Jouluaatto vietettiin kotona ja mikä tärkeintä joululahjapaketit
ehdittiin avata. Heti tapaninpäivänä sitten lähdettiinkin reissuun. Se olikin
tyttöjen matka, äiti ja minä. Isä ja veli jäi kotiin. Kanariallehan me mentiin
niin kuin lähes kaikki siihen aikaan. Olihan siellä lämmintä ja mukavaa. Mutta
lapsenkin korviin kuulosti oudolta kun ulkomaalaiset sedät huutelivat selvällä suomenkielellä:
osta tämä, aito Lacoste. Kiva reissu se oli, mutta meni silti aika monta
vuotta ennen kuin palasin noille mestoille. Itse asiassa siihen meni 24 vuotta.
Aivan turhaan. Ehkä Kanariansaarten keihäsmatkamaine on pitänyt minut kaukana sieltä.
Ei jotenkin ole innostanut lähteä katsomaan kännisiä suomalaisia lomatunnelmissa.
Viime vuosina kuitenkin usea tuttu on kehunut saaren maisemia, pyöräilymahdollisuuksia
ja vaellusreittejä. Ja kun viime talvi meni ilman aurinkolomaa niin syksyn
tullen tuli pakottava tarve varata reissu lämpöön. Syysloma oli hyvä aika mennä
Kanarialle. Säät ovat arktisen alueen asukeille sopivat, varmasti lämmin, muttei liian kuuma (siis liian kuuma pyöräilyyn). Kesällä saarella lämpö voi
nousta 40 ja sydäntalvella taas säät voi
olla Kanariallakin vaihtelevat. Ja jos
minä etelään lähden niin kyllä siellä on lämmintä oltava... Olkoonkin se
auringonotto miten vaarallista tahansa niin kyllä se lääkitsee psyykkistä
puolta aika hyvin.
No mitäs se Kanaria sitten tarjosi; lämpöä, upeita maisemia, hikisiä nousuja ja
vauhdikkaita laskuja. Paljon, paljon muuta kuin allasbaarissa nautittuja
drinksuja. Ja ensi kertaankin jäi vielä paljon koettavaa. Aivan kaikkialle
pyörällä ei pääse, joten vaelluskengät lähtevät seuraavalla kerralla mukaan.
Maantiepyöräilykin jäi kokeilematta. Siihen tarkoitukseen saari on varmasti
unelma kohde. Kun siippani on enemmän maastomiehiä ja yhteinen loma oli
kyseessä, pysyttelin minäkin maastopyörässä.
Vuorasimme maastopyörät Free Motionilta. Minulla oli viikon
alla 29täysjousto Cannondale, aivan helmi tähän maastoon. Omallani en olisi
uskaltanut ihan yhtä vauhdikkaasti päästellä alas. Iso rengas söi hyvin maaston
epätasaisuudet ja loivempi ohjauskulma teki alas menosta turvallisemman
tuntuista. Se tietty 29 ohjauksen kömpelyys ei haitannut, kun mitään pientä ja
mutkaista singletrakia ei päästy ajelemaan (siis ei uskallauduttu vaelluspoluille... ensi kerralla sitten)
Viikon aikana teimme neljä pidempää lenkkiä. Free
Motion järjestää ohjattuja maantie- ja maastopyöräretkiä. Meidän loma-ajalle
osui kaksi mtb-lenkkiä. Osallistuimme niistä toiselle nimeltään Casas Blancas.
Retki sisälsi bussimatkan ylös vuorille, oppaan, juomaveden ja eväsleivän sekä vuokrapyörän. Bussilla ajettiin ylös San Bartalomen kylään,
josta laskimme alas takaisin Play de Inglesiin. Välillä kivuttiin ylös, jotta päästiin
taas nauttimaan alamäestä. Loppu oli sitten melko lailla tasamaata. Ohjatulla
retkellä oli hyvä aloittaa. Tuo oli melko helppo reitti ja voin suositella sitä vähemmänkin maastoa ajaneelle. Tosin uskallusta alamäkien ajoon tarvitaan.
Seuraavana päivänä teimme omatoimisesti ns. Gran Canyon
tourin. Se on myös yksi Free Motionin ohjatuista reissuista. Tuo reitti oli
helppo ajaa myös omatoimisesti, sillä se lähtee ja palaa Maspalomakseen eikä
kyytiä ylös vuoristoon tarvita. Oli mukava mennä vuorostaan kaksin oli, kun vauhdin
pystyi sovittamaan itselle sopivaksi eikä tarvinnut odottaa ryhmää kokoon. Itse
asiassa teimme tuon lenkin kaksi kertaa, loppuviikosta uudestaan. Siinä oli sopivasti
kaikkea, on kunnon pitkiä nousuja, vauhdikasta laskua ja tietty upeat maisemat.
Matkaa tulee noin 40km ja nousumetrejä reilu 900. Alku noustaan laaksossa maantietä
pitkin. Se olikin kiva, kun sai pyöritellä aamun tönköt jalat auki ennen
varsinaista maastonousua. Minun kanssa joskus liikkuneet tietääkin, että tämä
dieselin tarvitsee sen 40 minuttia ennen kuin moottori käynnistyy. Se onkin
mahtava kun seikkailukisoissa lähdetään prolologissa satalasissa (tai tinni
tiskissä) painamaan kylmillä lihaksilla. Kisan alkumetrit on yleensä mulle se rankin vaihe
sitten helpottaa... siinä 24 h kohdallahan se on jo melkein lastenleikkiä ;)
Mutta palataksemme aiheeseen... n.10 km asfalttipätkän jälkeen nousu jatkuu kivistä tietä ylös vuoristoon. Nousu, lasku, nousu, lasku... näin jatketaan kunnes päästään oikeaan kanjoniin ja sieltä sitten onkin edessä pitkä nautinnollinen lasku alas laaksoon. Free Motionin mekaanikko kehui, että lasku on parhaimmillaan sateen jäljiltä, kun vesi on syönyt tiehen syvän uran ja kivet ovat kasaantuneet. Ajolinjoja saa sitten vähän etsiä. No minusta tuo oli jo oikin mukava pätkä nyt. Ei liian vaikea vaan vauhdin makuunkin pääsi. Oli kuitenkin ihan hyvä, että käännöksiin ajoa oli harjoiteltu Krossikommuunin kurssilla Puokkarin metsissä. No olihan ne olosuhteet nyt vähän erit, mutta periaate sama. Serpentiinilaskun mutkissa hoin itselleni mantraa, muista katse ulos käännöksestä, ulkokurvin jalka alas ja tärkeintä liika vauhti pois ennen käännöstä ja sitten jarrut auki. Muita mantroja oli light hands, heavy feet… kyllä se pyörä löytää linjat, kun sillä on mahdollisuus toimia niin kuin se on suunniteltu. Ja koko reissu selvittiin ilman kompurointeja. Tosin noissa mäissä kaatuminen olis helposti johtanut sairaalareissuun.
Mutta palataksemme aiheeseen... n.10 km asfalttipätkän jälkeen nousu jatkuu kivistä tietä ylös vuoristoon. Nousu, lasku, nousu, lasku... näin jatketaan kunnes päästään oikeaan kanjoniin ja sieltä sitten onkin edessä pitkä nautinnollinen lasku alas laaksoon. Free Motionin mekaanikko kehui, että lasku on parhaimmillaan sateen jäljiltä, kun vesi on syönyt tiehen syvän uran ja kivet ovat kasaantuneet. Ajolinjoja saa sitten vähän etsiä. No minusta tuo oli jo oikin mukava pätkä nyt. Ei liian vaikea vaan vauhdin makuunkin pääsi. Oli kuitenkin ihan hyvä, että käännöksiin ajoa oli harjoiteltu Krossikommuunin kurssilla Puokkarin metsissä. No olihan ne olosuhteet nyt vähän erit, mutta periaate sama. Serpentiinilaskun mutkissa hoin itselleni mantraa, muista katse ulos käännöksestä, ulkokurvin jalka alas ja tärkeintä liika vauhti pois ennen käännöstä ja sitten jarrut auki. Muita mantroja oli light hands, heavy feet… kyllä se pyörä löytää linjat, kun sillä on mahdollisuus toimia niin kuin se on suunniteltu. Ja koko reissu selvittiin ilman kompurointeja. Tosin noissa mäissä kaatuminen olis helposti johtanut sairaalareissuun.
Tuolta alhaalta me noustiin ja vielä vähän jatkettiin ylöspäin |
Säät suosi ja maisemat oli upeat |
Gran Canaria on kyllä todellakin köyhän miehen Gran Canyon |
Kolmantena päivänä menimme paikallisbussilla ylös vuoristoon.
San Bartalome kylän jälkeen on
näköalapaikka, Gran Cruz, johon jäimme.
Hotellin respalta kyseltiin edellisenä päivänä taksia tuonne ja hän
ehdotti meille bussia. Soitti ja varmisti vielä, että linja-autoon voi ottaa pyörän. Joten olikin
pikku yllätys, kun kuski ei suostunutkaan ottamaan meitä pyörineen kyytiin.
Vähän aikaan siinä saikattiin. Me näytettiin varmaan niin maansa myynneiltä,
että lopulta tuo nortti hampaassa oleva kuski, suostui siihen, että me voidaan
nostaa pyörät sisään. Maksettiin sitten kuskille vähän ekstraa.
Näköalapaikalta laskettelimme asfalttitietä alas
Chira-järvelle. Se oli mahtavan mutkanen tie, jossa ei ollut ainakaan noin
aamuaikaan lainkaan liikennettä. Myöhemmin kun katselin muiden gps-jälkiä
näin, että tuolta näköalapaikalta ois päässyt maastoreittiäkin alas järvelle… taas voin sanoa ensi kerralla sitten. Sen jälkeen alkoi
huikean kaunis reitti pitkin mäntymetsää. Pidin tuosta pätkästä ehkä eniten koko viikon reiteistä. Vauhdikasta laskua, mutkaista polkua, kiveä, havunneulasta ja isoja käpyjä.
Seuraavan maastopätkän alkua vähän haeskeltiin. Ja sehän
tietää noissa maastoissa laskua ja sen jälkeen hikistä nousua. Myöskään tuolta
maastopätkältä ei osattu pois, vaan vedettiin jonnekin hornan tuuttiin kartalta
ulos ja tien/polun päähän. Yritettiin siinä vielä epätoivoista seikkailullista
ratkaisua, sillä pyöräily ylös, alas takaisin mahdolliselle oikealle tielle ei
hirveästi houkutellut. Edessä näkyi golf-kenttä ja puhelimen gps:kin lupasi
tien olevan 1 km päässä. Ainut ongelma oli se pieni kukkula siinä edessä. Pääsisköhän sen rinnettä tunkkaamalla päästäis tielle… juu ei! Mutta pitihän s kokeilla vähän matkaa. Geelit naamaan ja pyörän
keula takaisin tulo suuntaan ja nöyrin mielin takaisin. Sieltä sitten
päästeltiin asfalttitietä reippaasti meidän bungalowia kohden.
Mikäs siinä hymyilessä, kun on lämmin, mahtavat lenkkimaastot ja hyvä seura |
Pyörien palautus päivänä eli kuudentena pyöräilypäivänä
ajateltiin tehdä pientä bulevardipyöräilyä. Asfalttitietä, ehkä vähän aurinkoa,
kylmä juoma jossakin romanttisella rannalla… No vetäistiin maastopyörillä St Moganiin.
Rannikkotie oli kaunis, ylös, alas tietenkin. Matkaa tuli reilu 60 km ja nousua
enemmän kuin viikon yhdelläkään aikaisemmalla lenkillä. Ehkä maantiepyörä ois
ollut järkevämpi valinta, mutta olihan siinä maastopyörässä enemmän asennetta.
Ihan kiva se oli yrittää pysyä maantiepyöräilijöiden peesissä.
St Mogan |
Kaiken kaikkia mahtava viikko. Juoksulenkeillekin ois ollut
optimiolosuhteet, mutta edellisellä viikolla olin saanut pohkeet niin
juntturaan, että juoksu ei oikein kulkenut, mutta onneksi pyörä kulki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti